Silnik spalinowy to serce każdego ciągnika rolniczego. Jego sprawność jest absolutnie konieczna do bezawaryjnej pracy maszyny. Silniki stosowane w Ursusie C-360 to albo krajowej produkcji rzędowy, wolnossący i 4-cylindrowy diesel, albo też 3-cylindrowy motor od Perkinsa, który montowany był w wersji C-360P. Niezależnie od tego, jaka jednostka została zastosowana w Twoim traktorze, musisz o niego odpowiednio zadbać, aby mieć pewność, że posłuży przez długie lata.
Wymiana płynów eksploatacyjnych
Przynajmniej raz w sezonie trzeba wymienić niezbędne płyny eksploatacyjne. Jest to przede wszystkim olej silnikowy, który zapewnia smarowanie oraz chłodzenie jednostce napędowej. Nawet jeżeli korzystasz ze środka smarnego, który teoretycznie pozwoli przejeździć dłużej niż jeden sezon, nadal musisz pamiętać o corocznej wymianie. Dzięki temu można skutecznie usunąć z silnika C-360 zanieczyszczenia i nagar, który mógłby prowadzić do szybszego zużywania się motoru.
Nie można zapomnieć też o wymianie filtra olejowego, który odpowiedzialny jest za wyłapywanie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w tym układzie. Oprócz oleju innym ważnym płynem jest ten, którym zalewamy układ chłodzenia. Obecnie coraz rzadziej zalewa się silniki C-360 wodą ze względu na odkładanie się kamienia kotłowego. Płyn chłodniczy nie zamarza, dzięki czemu nie trzeba go wypuszczać zimą. Wymiana powinna odbyć się przynajmniej raz na 3-5 lat, natomiast przez cały czas należy kontrolować jego poziom.
Chłodzenie i układ dolotowy
Będąc przy układzie chłodzenia silnika, warto również sprawdzić, czy termostat działa poprawnie. Jest to element, którego zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika, niezależnie od obciążenia. Na początku jest zamknięty i płyn krąży tylko w tzw. małym obiegu. Gdy temperatura zbliża się do zakresu 80-90°C, zawór bimetaliczny otwiera się, pozwalając na przepływ cieczy przez chłodnicę. Zazwyczaj awarią termostatu jest jego zablokowanie w pozycji skrajnie otwartej, co powoduje, że silnik C-360 nigdy nie osiąga pełnej temperatury roboczej. Powoduje to znacznie większe zużycie paliwa i samego silnika, ponieważ wszystkie tolerancje, a także skład chemiczny oleju, zostały przewidziane do optymalnego funkcjonowania właśnie przy temperaturach rzędu 80-90°C. Warto przyjrzeć się także układowi dolotowemu, który doprowadza do silnika powietrze. Znajduje się w nim filtr tzw. cyklonowy, który trzeba co jakiś czas wyczyścić. Inaczej zanieczyszczenia będą dostawać się do cylindrów, co spowoduje przyspieszone zużywanie się gładzi tulei.
Jeżeli odpowiednio zadbasz o silnik C-360, z pewnością unikniesz wielu niespodziewanych awarii. Utrzymywanie płynów eksploatacyjnych na odpowiednim poziomie, ich wymiana w określonych odstępach czasu, a także kontrola układu chłodzenia i dolotu powietrza, mają w tym przypadku najważniejsze znaczenie. Dzięki temu można skutecznie uniknąć kosztownych usterek.