Od czasu do czasu każda maszyna rolnicza wymaga odświeżenia. Mowa tu przede wszystkim o poprawie jakości lakieru i pomalowaniu ciągnika bądź innej maszyny. Ważne jednak, aby zrobić do właściwie. Tak, aby nie było konieczności wprowadzania poprawek – co mogłoby generować większe koszty. Dlatego istotne jest, ale wybierać dobrej jakości lakiery i farby. Na rynku dostępny jest ich szeroki wybór. Warto zatem wiedzieć czym się kierować.
Przygotowanie podłoża
Malowanie ciągnika zacząć trzeba od właściwego przygotowania podłoża. Niestety etap ten często jest pomijany. To kończy się najczęściej tym, że trzeba wprowadzać wiele poprawek. Lepiej jest zatem unikać dodatkowej pracy. Podstawa to bardzo dokładnie umycie i wyczyszczenie ciągnika. Na jego powierzchni nie może pozostać jakiekolwiek zabrudzenie. Bardzo ważne jest również, aby odpowiednio wypiaskować elementy malowane. Jest to ważne zwłaszcza w tych miejscach, z których trudne jest usunięcie korozji przy użyciu takich narzędzi jak druciana szczotka czy szlifierka. Trzeba jednak pamiętać, że piaskowanie elementów, które malowane były farbą proszkową może być dość trudne. Trzeba to jednak zrobić na tyle dokładnie, na ile to możliwe. Dobrze jest takie miejsca dodatkowo zmatowić. Dzięki temu kolejne warstwy farby będą dobrze do tych elementów przylegały.
Podkładowanie
Kolejny ważny element malowania ciągnika to podkładowanie, czyli nałożenie na przygotowaną powierzchnię warstwy podkładowej. Trzeba rozbić to wyjątkowo dokładnie. Od warstwy podkładowej zależeć będzie bowiem trwałość warstwy wykończeniowej oraz odporność na warunki atmosferyczne. Dlatego warstwa podkładowa nakładana musi być w odpowiednich warunkach. Temperatura musi wynosić między 18 a 25 stopni, a wilgotność nie wyższa niż 80%. W innym wypadku liczyć trzeba się z różnymi wadami powłoki lakierniczej. Przykładem mogą być odbarwienia lub pomarszczona warstwa lakieru. Jak wspomniano, na rynku dostępne są różne farby i lakiery do ciągników. Najlepiej jest zastosować dwuskładnikowy podkład epoksydowy. Środek ten idealnie zabezpiecza maszyny rolnicze przed korozją. Pamiętać także trzeba o tym, aby zawsze zachowywać odpowiednie proporcje między bazą a utwardzaczem. W innym wypadku warstwa podkładu może zostać osłabiona. Producenci farb i środków lakierniczych podają wszystkie potrzebne informacje na swoich produktach. Jeśli miejscem zakupu będzie internetowy sklep rolniczy, to na stronach internetowych takiego sklepu także znaleźć można wszystkie potrzebne informacje dotyczące odpowiednich proporcji.
Warstwa wykończeniowa
Ostatni etap to nałożenie warstwy wykończeniowej. Maszyny i części rolnicze najlepiej jest malować produktami specjalnie do tego przeznaczonymi. Poliuretanowe farby do ciągników sprawdzą się najlepiej. Zwłaszcza te na bazie żywic. Dzięki temu malowane elementy uzyskają odpowiedni połysk, a dodatkowo odporne będą na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Warunki do nałożenia warstwy wykończeniowej muszą być identyczne, jak te wspomniane wcześniej. W przypadku farb poliuretanowych maksymalna liczba warstw wynosić powinna 2. Czasem w zupełności wystarczy jedna warstwa.